4 tips om je vaardigheden in te zetten op een ander carrièregebied

Je bent klaar voor iets nieuws. Je wilt een totaal andere richting in op carrièregebied, maar je twijfelt. Je weet eigenlijk niet of je over de skills bezit om die switch te maken. Herkenbaar? Deze 4 tips kun je gebruiken om jouw vaardigheden in te zetten op dat carrièregebied waar jij naar verlangd.

1. Concentreer je op waar je goed in bent

De kans is vrij klein dat je, als je bijvoorbeeld een logistiek teamleider bent, ineens een IT-er zal worden. Het is namelijk een grote carrièreswitch, maar misschien ben je heel goed met computers. Tijdens jouw loopbaan als logistiek teamleider heb je verschillende analyses kunnen maken om de productiviteit aan te kunnen tonen. Dit is dus duidelijk een kwaliteit die je bezit die verder ontwikkelt kan worden op dat andere carrièregebied. Concentreer je dus op waar je goed in bent!

2. Benadruk behaalde resultaten

Elk bedrijf wil graag hetzelfde zien: resultaat. Er is dus niets mis met over je behaalde resultaten te praten tijdens een gesprek. Sterker nog: het is zelfs van belang om dat te doen. Laat statistieken en grafieken zien en licht alles zo duidelijk mogelijk toe. Let er wel op dat je niet verwaand overkomt of iets in die richting. Daar houden werkgevers in de meeste gevallen niet zo van en het kan je zelfs tegenwerken. Zie vdab vacatures op Vindazo als je een goede jobs wil zien.



3. Probeer een raakvlak te vinden

Ondanks dat je nieuwe baan iets in een hele andere richting is, wil dat niet zeggen dat je geen raakvlakken kunt vinden. Probeer dingen algemeen te houden. Praat bijvoorbeeld over doelen en targets die je hebt behaald, of hoe je zakelijke relaties hebt opgebouwd en hebt onderhouden. Hierdoor laat je merken dat dingen die je in je vorige job hebt meegemaakt voor raakvlakken zorgen in je nieuwe job. Iedereen wilt toch dat doelen enzovoorts worden behaald?


4. De "standaard-vaardigheden"

In bijna elke branche moet je goed kunnen samenwerken of een zogeheten team player kunnen zijn. Het is belangrijk om over geweldige communicatieve vaardigheden te beschikken, want overal moet goed kunnen worden gecommuniceerd. Vergeet dus niet de standaard-vaardigheden die je overal nodig hebt. Iedereen wilt iemand hebben die meedenkt, initiatief neemt, kritisch is etc. Dit zijn ongetwijfeld kwaliteiten die je kunt meenemen naar een ander carrièregebied!

Wilt u meer tips over sollicitatie? Bijvoorbeeld: cv opstellen, Motivatiebrief, Opzegbrief




Reacties