Doorgaan naar hoofdcontent

Jeugdvoetbal voetbalkamp voetbalschool voetbalstage Barcelona voetbalacademie België en Buitenland Vergelijking


Het zijn de kleine dingen die het verschil maken


Kleine verschillen, maar die hier wel heel duidelijk te merken zijn. Barcelona leert jonge spelers ook denken op het veld, meer dan alleen een bepaalde techniek bijbrengen. Bij de teamtrainingen houdt men zich niet bezig met het trainen van de dribbel. Het huiswerk voor iedere speler is het onderhouden en het trainen van het balgevoel en het ontwikkelen van diverse technische vaardigheden.

Positief inzicht, hef je gezicht naar het licht en draai je hart met de zon mee. Op het moment dat je negatieve gedachten gaat vervangen door positieve gedachten krijg je positievere resultaten. Denk aan applaus geven voor mooie acties, reddingen of andere dingen om spelers te motiveren op een positieve manier. Don’t worry als een fout wordt gemaakt, volgende keer zal het wel lukken, of gewoon neutraal blijven. ZEKER GEEN KRITIEK of commentaar geven. Deze manier van omgang is geldig voor iedereen. De trainer stopt het spel en legt aan iedereen uit als iets niet goed gaat, zelfs 10 keer indien nodig. Hij herhaalt gewoon het positieve scenario, waar zitten de punten in het spel, hoe kan de speler deze punten bemachtigen en zegt dan dat ze opnieuw moeten proberen. Voornamelijk tijdens oefenwedstrijden geldt extra punten voor groepsknuffels en als hele team samen een doelpunt gaat vieren. De coach keurt het goed als fouten deel uitmaken van de training. De eerste reactie op een foutje is altijd negatief, het is natuurlijk, maar het is blijkbaar verkeerd. De fout is niet de vijand bij Barcelona. Omgaan met fouten is de gemakkelijkste manier om iets te leren, dus een fout is een vriend en helpt je verder. Wanneer een voetbalspeler van 10 of 14 jaar een fout maakt, is de reactie is altijd positief geweest en het advies in de praktijk van toepassing was. Nooit wordt daar gezegd “Heey wat doe je?!!.. ” Er volgt een positieve motivatie of rustige herhaling. Altijd wordt uitgelegd tot in detail uitgelegd wat hij anders moest doen. Tien keer als het nodig was, om het zo beter te kunnen onthouden. Anderen luisteren gewoon mee. De juiste reactie helpt echt om vooruitgang te boeken. Spelers begrijpen zelf al wat hun fouten zijn, maar hoe ze deze fouten verbeteren dat ligt niet altijd voor de handen.

Alles is opgebouwd om te leren omgaan met de vrije ruimte. Ruimte vrij maken, bemachtigen, zien en gebruiken. Rondjes met 5 spelers, rondjes met 6 spelers, rondjes met jokers, rondjes met aanvallers. Van de oefeningen gebeurt 90% in beweging, op zijn minst 1 tegen 1. Er wordt nauwelijks getraind op afwerken op doel, hooguit 30 minuten per week. Ze weten wel dat penaltykoning spelen gewoon buiten de training plaats vinden en besteden er dan ook geen tijd aan.

Op rustig tempo voor fysiek en mentaal niveau vinden de trainingen plaats. Oefening zijn zo simpel mogelijk opgebouwd, om zo het spel eenvoudig te spelen. Ze proberen het maximale resultaat te halen met korte eenvoudige sprintjes. Zoals al vermeld techniektraining het huiswerk van iedere speler. De bal hooghouden doen ze alleen tijdens de warming-up of tijdens het wachten. Rusten is drinken en zitten in de schaduw, zonder bal aan te raken.

Alle activiteiten moeten met de bal plaatsvinden. Beginnend met een warming-up. Maak je de gebruikelijke squats? Hou de bal dan in je handen. Ben je aan het joggen? Schop de bal, en ren ermee. De bal moet altijd in de buurt zijn, het moet een gewoonte zijn dat de bal altijd bij jou is.

Spelers weten precies waar welke oefening voor dient. Alles wat in de training wordt gedaan, doen ze om punten te verdienen. De doelstelling is niet alleen de tijd goed doorbrengen, voetbal te spelen of veel lopen om moe te worden. Spelers hebben een doel, een werkwijze, en als die lukt krijgen ze er 1 punt ervoor. Ik zag altijd bij alle coaches een eigen, van tevoren opgemaakt plan, ze besteden tijd aan de voorbereiding ervan. Geen improvisaties tijdens de training heb ik gezien. Ze leggen uit aan U9 of U10 wat ze gaan oefenen en voor waarvoor dat nodig is. Er wordt ook verteld wat ze morgen gaan doen.

Laten we een voorbeeld nemen. Bijna alle coaches spelen gewoon mee, vooral met de teams met de jongste spelers. Ze doen gewoon mee als een extra speler in rondjes, en houden het zo eenvoudig mogelijk. Hierdoor zijn ze erbij betrokken en is makkelijker om het beste voorbeeld te geven. Ik twijfel of de coaches met 18 jarige spelers mee kunnen doen, qua snelheid en dergelijke, maar met alle respect voor de leeftijd bij U9, U10, .. U14 spelen ze gewoon zonder moeite mee.

De overwinning is niet het belangrijkste. Het doel is om vooruitgang te boeken, om beter te worden in de technische, fysieke en psychologische vaardigheden, en niet om kinderwedstrijden of interne wedstrijden te winnen.

Ze weten dat ze talent moeten beschermen. Het belangrijkste is dat elke speler zijn individuele vaardigheden heeft. Sommige mensen hebben een groot talent, het slechtste wat je dan kan doen het talent beroven. Iemand heeft een uitstekende snelheid, iemand is goed in dribbelen, in een situatie een-op-een, een andere is gewoon slim en ziet en creëert situaties die niemand ziet en kan creëren. Laat hem doen waar hij goed in is. Er was een speler van London, die goed was in dribbelen, waarschijnlijk geleerd via YouTube. Als de wedstrijd begint gaat hij tweemaal dribbelen, hij verliest de bal en heeft geen oog voor het team. De trainer reageert niet en blijft positief, een aantal minuten later, stopt hij de wedstrijd en zegt tegen iedereen. “De beste manier is zo eenvoudig mogelijk te voetballen de doelstelling is om samen te spelen, maak plezier met jouw teamgenoten en geef hen ook de bal, we dribbelen alleen als het niet anders kan. Bijvoorbeeld als iedereen is gedekt staat en een lange bal te veel risico is. Nieuwe regel is dat jullie mogen scoren, maar alleen als tenminste 4 verschillende spelers van jouw team, achtereenvolgens de bal hebben aangeraakt.”

Reacties

Populaire posts van deze blog

Voetbal strategie, tactiek oefenen

Elke strategie heeft twee kanten. De eerste kant is de aanval. Door handelingen met de bal proberen we een voordelige positie in te nemen op het veld. De tweede kant is de verdediging. Tijdens de verdediging proberen we het spel van de tegenstander te verstoren.

Om de aanvalsstrategie te optimaliseren moet er eerst geoefend worden zonder verdedigers. De aanvalsstrategie gaat dan steeds sneller en vlotter. Er moet gestreefd worden naar een aanval in 3 - 4 seconden zonder fouten. Is dit haalbaar en verloopt het vlekkeloos? Dan kunnen er verdedigers toegevoegd worden aan het spel.

Een veelgemaakte fout is het spel overbodig moeilijk maken met al moeilijke strategieën. Het zogenaamde KISS principe, dat staat voor Keep It Simple Stupid, is ook van kracht tijdens voetbal. Maak het niet onnodig moeilijk. Oefen kant-en-klare scenario's om zo de strategieën op natuurlijke wijze te leren. Op deze manier kunnen spelers eenvoudig situaties inschatten en hierop anticiperen tijdens het spel.

Binn…

Balcontrole versus diamant

Graag wil ik jullie iets duidelijk maken: op onze velden veel talenten rondlopen, ze zijn allemaal diamanten en getalenteerde spelers. Ze zijn namelijk geboren met een talent voor voetbal, dat is zeker. Net zoals bij een diamant, moet talent gepolijst én gecertificeerd worden. Dan pas wordt elke diamant een echte schat. Het polijsten van een diamant is langdurige proces. Het vergt geduld en vertrouwen.
Balcontrole als onderdeel van het polijstproces Balcontrole is een van de belangrijkste eigenschappen van de voetballer die we het volgende seizoen polijsten. Zoals in alle beroemde voetbalscholen zullen we veel tijd besteden aan de precisie van de controle, pas en dribbel. Want het snelste, het meest effectieve én het mooiste voetbal is namelijk simpel voetbal.
Hier zijn een tweetal oefeningen voor balcontrole die een speler zelf kan uitvoeren:
Hooghouden, les van A-Z (video). In de muur spelen met controle binnenkant, buitenkant, in beweging, onder steunbeen en onder de zool (video…

Wat maakt een voetbaltrainer een goede voetbaltrainer?

Een goede trainer bezit de gave om een speler op zo´n manier aan te sturen en te beïnvloeden, dat de speler zichzelf hierdoor op een positieve manier kan en gaat coachen. De speler moet zichzelf bewust zijn (en worden) van het belang van het zelfstandig aanleren en trainen van de juiste technieken. Hiermee legt hij de basis voor zijn kracht en snelheid in de toekomst. Een bewustwording die bij de speler moet ontstaan, is dat zijn succes niet van een (zeer) goede trainer afhangt. Het zelfstandig trainen, zijn eigen doorzettingsvermogen, motivatie en het ontdekken en verbeteren van zijn aandachtspunten, bepalen mede of een speler zich tot een goede (prof-) voetballer ontwikkelt. Als er progressie is op het gebied van techniek, tactiek en mentale groei, zal een goede trainer zijn speler positieve feedback geven, waardoor de speler groeit. Voetbaltrainers geven echter meer prioriteit aan fysieke ontwikkeling of tactische vaardigheden, in plaats van de technische vaardigheden bij de spe…