Sociale media overschat als marketingkanaal


Uit wetenschappelijk onderzoek is bewezen dat sociale media toch niet zo efficiënt is voor marketing. Communicatie-expert Fons Van Dyck deeg research naar de invloed van social media op de marketingafdeling van bedrijven.

De grootste vraag bij Van Dyck is, welk effect sociale media heeft op de reclame inspanningen van een merk. Doet een bedrijf dan te weinig inspanning al ze gebruik maken van sociale media?



Als je als bedrijf je merk populairder wilt maken via social media, wordt er vaak gebruik gemaakt van een ambassadeur. Dit is vaak een persoon die meer dan een gemiddeld aantal volgers heeft op zijn of haar account. Het probleem zit hem in dat die ambassadeur het merk gebruiken om hun eigen imago neer te zetten in plaats van het merk te representeren.

Men hangt dus als merk af van de inspanning van een externe op social media. Ondanks de populariteit en de opkomst van social media, is er dus niet meteen een sterke groei in naambekendheid van een bedrijf. Het hangt nog steeds af van de inspanning van een persoon, en niet alleen van de hype die ontstaat rond een merk.

Vandaar gebruiken bedrijven nog altijd job sites waar wel heel veel werk wordt ingestoken zoals Vindazo etc.

Social media kan dan wel de toekomst zijn, maar het succes leunt nog altijd dichter aan bij het gebruik van job sites.

Zie vacatures op Vindazo of hun Facebook groep!

Marketing manager Sales manager



Reacties