Doorgaan naar hoofdcontent

Pass zo zelden als nooit naar achteren! Vooral in de modder :-)

Als spelers in de modder moeten spelen dat is goed want dan zien ze wat is eigenlijk belangrijk in voetbal.
De oplossing is eigenlijk heel erg eenvoudig. Niemand in deze wereld zal je ruimte geven. Je krijgt ook niet zomaar een appartement om in te wonen, je zult het zelf moeten kopen. Ook met het voetbal moet je je eigen ruimte vrij maken, want die ruimte krijg je niet zomaar.

 Hoe kun je ruimte creëren?

 Trek jouw verdediger als het ware naar de verkeerde kant en keer terug in de positie waarin je de bal zult krijgen. Het is daarbij belangrijk dat alle spelers in het team hun positie goed kennen, zodat ze niemand in de voeten spelen als hij aan het lopen is. Dit oefen je al op de training. Het is hierbij belangrijk dat spelers leren de bal te ontvangen en hun lichaam altijd zo richten dat ze alles goed zien. Zo kan de tegenstander nooit achter je rug om de bal afpakken. Deze oefening laat goed zien hoe je ruimte vrij moet maken:



Onnodige ruimte en wat als onze keeper vrij staat?

 Wanneer de keeper dichtbij staat dan kan het interessant zijn om naar hem te spelen. Maar als hij in het doel staat en jij je midden in het veld bevindt, dan is er zeker een betere oplossing te bedenken.

Wat ik hiermee bedoel?

 Je hebt ongeveer 12 tot 13 seconden nodig om met de bal van de ene kant van het veld naar de andere kant te komen. En dat is als je snel bent, want het wereldrecord over de 100 meter is 9.58 seconden. Dus elke keer als iemand helemaal naar achteren passt verliest de hele ploeg kostbare tijd van minstens 13 seconden. Naar achteren spelen is dus altijd tijdsverlies! En wat nog erger is: in 80% van de gevallen krijg je gevaarlijke situaties wanneer je de bal helemaal naar achteren speelt en moet de hele ploeg meelopen om de situatie te redden. Als we de kunst en het talent van de spelers negeren komt het erop neer dat 50% van de doelpunten veroorzaakt wordt door dit spelgedrag. En dan heb ik het niet alleen over de U9, maar over het algemeen. Natuurlijk is niet enkel de tijd belangrijk, ook de energie van het team is tijdens het voetbal van levensbelang. Als speler moet je ook rekening houden met het energieniveau van de rest, want hoe minder onnodige loopacties, hoe groter de kans is op succes. 90 minuten is al een beperking op zich, maar in 90 minuten tijd 10 kilometer hardlopen of 10 kilometer sprinten is ook een stuk zwaarder dan bijvoorbeeld 7 kilometer lopen en 7 kilometer sprinten, met hetzelfde resultaat: 2 of 3 goals. Spaar de fysieke conditie van je team dus en probeer de bal daar waar je team is te houden.

 De bal naar achteren spelen is niets meer dan werk doen van de tegenstander en je tegenstander helpen. Blijf weg van je eigen helft en dribbel minder op je eigen helft. Speel de bal altijd alleen maar naar de helft van de tegenstander want daar is het showtime.

Ik ben ervan overtuigd dat het minder erg is om de bal kwijt te raken in het midden van het veld, dan hem te moeten passen naar de kant van je eigen doel.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Voetbal strategie, tactiek oefenen

Elke strategie heeft twee kanten. De eerste kant is de aanval. Door handelingen met de bal proberen we een voordelige positie in te nemen op het veld. De tweede kant is de verdediging. Tijdens de verdediging proberen we het spel van de tegenstander te verstoren.

Om de aanvalsstrategie te optimaliseren moet er eerst geoefend worden zonder verdedigers. De aanvalsstrategie gaat dan steeds sneller en vlotter. Er moet gestreefd worden naar een aanval in 3 - 4 seconden zonder fouten. Is dit haalbaar en verloopt het vlekkeloos? Dan kunnen er verdedigers toegevoegd worden aan het spel.

Een veelgemaakte fout is het spel overbodig moeilijk maken met al moeilijke strategieën. Het zogenaamde KISS principe, dat staat voor Keep It Simple Stupid, is ook van kracht tijdens voetbal. Maak het niet onnodig moeilijk. Oefen kant-en-klare scenario's om zo de strategieën op natuurlijke wijze te leren. Op deze manier kunnen spelers eenvoudig situaties inschatten en hierop anticiperen tijdens het spel.

Binn…

Wat maakt een voetbaltrainer een goede voetbaltrainer?

Een goede trainer bezit de gave om een speler op zo´n manier aan te sturen en te beïnvloeden, dat de speler zichzelf hierdoor op een positieve manier kan en gaat coachen. De speler moet zichzelf bewust zijn (en worden) van het belang van het zelfstandig aanleren en trainen van de juiste technieken. Hiermee legt hij de basis voor zijn kracht en snelheid in de toekomst. Een bewustwording die bij de speler moet ontstaan, is dat zijn succes niet van een (zeer) goede trainer afhangt. Het zelfstandig trainen, zijn eigen doorzettingsvermogen, motivatie en het ontdekken en verbeteren van zijn aandachtspunten, bepalen mede of een speler zich tot een goede (prof-) voetballer ontwikkelt. Als er progressie is op het gebied van techniek, tactiek en mentale groei, zal een goede trainer zijn speler positieve feedback geven, waardoor de speler groeit. Voetbaltrainers geven echter meer prioriteit aan fysieke ontwikkeling of tactische vaardigheden, in plaats van de technische vaardigheden bij de spe…

Voor de zomer voetbaltraining ( anderlecht oefeningen, hooghouden, voetbal jongleren) VOETBALHUISWERK

"De basis is de bal zo snel mogelijk onder controle krijgen zodat je iets meer tijd hebt om te kijken”, aldus Johan Cruijff.

Krijg controle over de bal Controle over de bal krijgen is dus een enorm belangrijke vaardigheid tijdens het voetballen. Wanneer de bal naar jou wordt geschoten, is het lastig om de bal direct door te spelen. Sterker nog, voor de meeste voetballers is hooghouden 2000 keer gemakkelijker dan de bal direct doorspelen. Krijg de bal dus eerst onder controle voordat je in de aanval gaat.

Naast de wijze woorden van Johan Cruijff, is het bij voetbaal ook ontzettend belangrijk om een goed balgevoel te hebben. Speel je hem door naar een teamgenoot of ga je zelf in de aanval? Afhankelijk van het moment kies je voor de een of de ander. Om meer zelfvertrouwen te krijgen en betere controle is het belangrijk om veel te oefenen. Daarbij kun je twee oefeningen doen:

- Hooghouden

- Tegen de muur spelen


►SUBSCRIBE for more videos !! https://goo.gl/QbByu5 Denis is thuis aan…